予防安全装置の開発 (Active Safety Devices Development)


 高齢者のための高度運転支援システムの開発
  Development of Advanced Driver Assistance for Elderly Drivers


 予防安全技術の現在の主流と目されている支援システムはドライバと協調するシステムである.
そこで我々は,自動運転のような自動化レベルの高い支援ではなく,ドライバの意志を反映した運転支援技術が
よりドライバにとって効果的な支援を実現するという考えから,研究・開発を進めている.
 交通事故の原因の大半がドライバの認知・判断・操作の何らかのミスに起因している.ドライバの認知・判断・
操作の過程で,操作を補助する運転支援技術としては,ドライバの認知・判断を理解した上で支援することが
有効であると考える.
 そこで我々は,ドライバと自動車運転支援システムの協調性を図る「アクティブインタフェイス」を提案した.
具体的には,支援の必要な運転状況下でのドライバの運転行動分析から,ドライバの運転意図・判断を検出し,
運転支援の開始タイミングに利用しようとする研究を行っている.また運転者の操作状況を解析し,抽出した
遅れ特性を補償する支援を提案している.更にペダル操作の足位置から,煩わしさ低減を目指した警報出力
タイミングの研究も行っている.



RESEARCH ABSTRACT

This research focuses on driver assistance technology proposed by our research laboratory group called
Active Interface Vehicle (abbreviated as AIV)” which can realize cooperative characteristics between
vehicle and human driver. AIV is based on the structure of passenger car for prototyping, and the micro-
electric vehicle especially for the aged drivers and equipped with SBW and intelligent braking assistance
system. AIV is implemented to be adaptable to individual driver's driving characteristics for driver assistance
system in normal and emergency driving situation. The vehicle is equipped with LCD monitor for information
guidance and warning-sound system for forward collision avoidance. The braking and steering assistance system
takes over the driving operation when the driver does not intend to brake although the vehicle is going to
collide with forward obstacle or vehicle. Besides micro electric vehicle, the evaluation of driver assistance
systems using driving simulator with motion cueing system is being conducted.





Fig.1 Active Interface Vehicle cockpit with X-by-Wire systems




Fig.2 Micro Active Interface Vehicle