予防安全装置の開発 (Active Safety Devices Development)


無信号交差点における非優先側通過行動の解析
Analysis of Drivers’ Behavior at Unsignalized Intersections without Right of Way


 出会い頭事故は交通事故における全死亡・重傷事故件数中で26%と最も高い比率を占めています.また,高齢ドライバは出会い頭事故を引き起こしやすい傾向にあり,今後増加していくと考えられる高齢ドライバの安全を守るためにも,出会い頭事故を未然に防ぐ予防安全技術の研究・開発が重要であると考えられています.
 本研究室では,出会い頭事故防止の支援技術の開発を目指して,出会い頭事故の要因の解明及び交差点通過時における規範となるドライバモデルの構築を行っています.具体的には,熟練度の高いドライバを被験者とし,一般路のように交通流を再現した模擬市街路の周回コース上で,運転操作状況や周辺映像の記録が可能な常時記録型ドライブレコーダとドライバの顔向きの角度を測定する3Dモーションセンサ付属の帽子を用いることによって,走行データの取得及び運転行動の解析を行っています.


RESEARCH ABSTRACT

 By the type of traffic accidents in Japan, head-on collision which is the most frequent accident accounts for 26% of the total. Therefore, this study aims to clarify the principal causes of head-on collisions and to establish a reference model when passing through unsignalized intersections without the right of way.
 The experiment was conducted on the test course using the experimental vehicle mounted with a driving data recording system including a 3-D driver-head motion sensor to collect driving data of expert drivers.
 The relationship between the reference model parameters and the characteristics of the expert drivers’ behavior is investigated.







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